Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

 

Potřebujete poradit v řadě oblastí chovů HZ, nebo nemůžete najít informace, které nutně potřebujete? Dotaz napište, a já se Vám pokusím v co nejkratším čase odpovědět. Pokud odpověď nebudu znát, pokusím se  najít specialistu, který by  na Váš dotaz odpověděl.

Akutní stavy zvířat a jejich ohrožení je nutné řešit včasným zásahem, proto na Vás chovatele apeluji, nečekejte v případech, kdy máte podezření, že se s Vašim zvířetem něco děje, ale ihned jednejte a volejte veterinárního lékaře. Čekání v mnoha případech a doufání,  je sice dočasným ušetřením peněz za ošetření zvířete, na druhou stranu jeho následným úhynem ztrácíte úplněš vše, a takovýto přístup je vizitkou chovatelské nezodpovědnosti! Standa

V případě dotazu, který nechcete zveřejnit napište nebo volejte:

email: zootechnika@email.cz

tel. 267 009 686

konzultace pro zootechniky ZD, chovatele skotu také na uvedených kontaktech.

 

058.jpg

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Re: Vakcinace prasat

Standa,14. 11. 2013 14:18

Pěkný den, Roberte,

vakcinanční schéma u prasat může mít málo, ale i mnoho položek. Povinnost vakcinovat není stanovena. Vždy je nutné se obrátit na vašeho praktikujícího veterináře. Vakcinační schéma vám navrhne váš veterinář, který zohlední chované kategorie (vakcinace selat, běhounů, březích prasnic apod.). Mezi nutné základní vakcinace patří červenka prasat s následnou revakcinací po půl roce a doporučená je vakcinace proti parvoviróze (prasnice). Dále je na výběru chovatele - vakcinace rota a coronaviry (průjmy u selat), E. coli infekce, mycoplazmatové infekce prasat ve výkrmu apod.
V případě produkce selat - aplikace přípravků s obsahem železa, starší kategorie prasat - odčervení.
Zdravím Standa

maruška jerseyka

lenka,8. 11. 2013 21:13

dobrý den, máme naší milovanou marušku,jerseyku mazlivou, která se poprvé otelila před dvěma týdny. mléko má, telátku dává, ale nám ne. z mazlivky se při jakémkoliv pokusu o podojení stane hysterické monstrum, které by nás nejraději rozdupalo roztrhalo. přivázali jsme ji za krk i nohu, i nohy k sobě, mluvíme na ni, podobrém pozlém, nic nefunguje. je nějaká rada?přemýšlím že bychom ji nechali dva tři měsíce, pak tele odstavili a ji mléko bude tlačit tak spíše dá i nám? děkuju moc za jakoukoliv radu. lenka

Re: maruška jerseyka

Standa,14. 11. 2013 14:00

Hezký den, Lenko,

váš postup při získávání mléka od krávy nebyl zvolen příliš šťastně, zvláště pokud to bylo po zlém. Vaše kráva je přeci jen prvotelkou, takže k tomu je nutné i tak přistupovat a je potřeba se obrnit maximální trpělivostí. Chce to denně na krávu mluvit, pokoušet se jí dotýka.. začněte rýžovým kratáčem na hřbetě a krku, pozvolna postupujte za pár dní k bedrům a pokračujte na stehna a níže... Postupujte obezřetně a pomalu.. Pokud kráva se nebude nechat, pak přestaňte... Je potřeba být v klidu a nespěchat. Poté je možné pomalu se snažit osahávat vemeno. Nevím, jak reaguje kráva na vaše dotyky v případě, kdy má tele pod sebou.
Bohužel musím konstatovat, že kráva má paměť a pamatuje si velmi dobře, kdo na ní byl hrubý.
Držím pěsti a přeji hodně trpělivosti.
Zdravím Standa

krmení kozy

Lenka,5. 11. 2013 9:10

Dobrý den,
předem bych chtěla moc poděkovat za tento web. V době internetu zaplaveného spoustou nepodložených informací v diskuzních fórech atd. a nevzdělanosti, či neochotě veterinářů, jsou pro mě tyto odborné informace velice cenné..
A teď k dotazu, chovám teprve třetím rokem ovce(Romanovské)
a nyní bych si ráda pořídila i kozu, konkrétně Walliserskou černokrkou a to rovnou s kozlíkem stejného plemene. Podle informací které se mi podařilo sehnat, nejsou tyto kozy žádné špičkové dojnice, ale o to nám ani nejde, spokojíme se s dvěma litry za den, pro vlastní spotřebu.
Pozorně jsem si pročetla Vaše doporučení ohledně krmení koz, přesto v tom nemám úplně jasno, proto bych chtěla poprosit o konkrétní příklad denní krmné dávky pro kozu a kozlíka(momentálně mají 6 měsíců) v různých ročních fázích, jako je březost, laktace, atd. K dispozici mám seno, krmnou směs pro kozy(pšenice, pšeničné otruby, monokalciumfosfát, vápenec, sůl) jablka, mrkev.. samozřejmostí je minerální liz.. je ještě něco co bych měla pořídit?
Jak už jsem psala výše, nejde mi o nějakou velkou nádoj, chci jen aby naše zvířata byla zdravá a silná.. ještě by možná bylo záhodno podotknout, že mají jen dřevěnou nezateplenou stáj, kde jsou sice 100% chráněni před průvanem, občas se ale budou muset vypořádat s nízkými teplotami, což by ale těmto alpským kozám nemělo činit problém.
přesto bych se ráda optala- o kolik zvýšit krmnou dávku při mrazech?
Za odpověď Vám předem mockrát děkuji Lenka

Re: krmení kozy

Standa,7. 11. 2013 17:58

Pěkný den, Lenko,

koza Walliserská černokrká, jak jste zjistila není dojené plemeno, ale patří ke kombinovanému až masnému užitkovému typu. Produkce mléka se u koz pohybuje ve Švýcarsku a Německu mezi 340 až 600 kg. Vše je závislé na kvalitě výživy. Obvykle produkce mléka kozy kryje potřeby kůzlat (obvykle dvojčat), tedy na produkci mléka pro vaší potřebu bych to neviděl.. Bude samozřejmě záležet na vašem směřování chovu a době odstavu kůzlat.
U vašich 6 měsíčních odchovanců je potřeba mít výživu nastavenou tak, aby v nadcházejících zimních měsících byly kryty požadavky jak na energii nutnou pro záchovu, tak růst a přídavek na březost. Tedy seno musí mít tyto kozy neomezeně, jablka a mrkev 1 kg a jádro cca 0,2 až 0,4 kg. Přídavek v případě extrémních teplot tj. nad -10 °C by měl být dělán prostřednictvím jádra o cca 0,1 až 0,2 kg. Na druhou stranu u tohoto plemene bych neměl tolik obavy o nutnost vyšší dotace energie díky dlouhé srsti, která má velmi dobré izolační vlastnosti. V případě maldých chovných zvířat je ona dávka jádra dobrá pro zajištění optimálního růstu. Vždy se jako chovatelka ale musíte řídit aktuální kondicí, kterou dělejte pravidelně pohmatem např. žebra, kříž.
Základem je kvalita sena, která bude rozhodovat o přídavku jádra. Ve své domovské zemi je toto plemeno obvykle ustájeno v nezateplených a jednoduše konstrukčně řešených stájích bez jakýchkoliv problémů. Pro občasné! zpestření je možné dávat okus např. chemicky neošetřené větve smrku.
Pokud by jste chtěla toto téma rozebrat více, pak napište například na email.
Zdravím Standa

Krmení

Jirka,31. 10. 2013 17:01

Dobrý den k čemu by se dalo zkrmit vakuované droždí a je to dobré zkrmovat? Dík za odpověď

Re: Krmení

Standa,6. 11. 2013 13:28

Pěkný den, Jirko,

ze droždí se dělaly zákvasy, někdy kašovité, někdy nápoje pro prasata a skot. Dávaly se po porodu kravám, kozám a kojícím prasnicím. Lze použít i pro prasata ve výkrmu, jako doplněk - vitamíny skupiny B. Zdravím Standa

Re: Re: Krmení

jirka,6. 11. 2013 17:32

moc dík za radu

reklamace koz

Marcela,8. 10. 2013 14:15

Dobrý den chtěla bych se zeptat jak je to s reklamací u zvířat. Koupila jsem kozu na chov cena kozy byla 12000kč Momentálně jsem zmatená z chování této kozy jak jsem zde již psala, že se koza chová jako kozel měla být zapuštěná, ale bohužel nic se nenarodilo a tak nevím zda když je zvíře určené na chov a bohužel má nějaké problémy ať už že je jalová či něco jiného a lhůta na vrácení je jen 6 týdnů co se dá v takovém případě dělat.Děkuji Marcela

Re: reklamace koz

Standa,17. 10. 2013 9:08

Pěkný den, Marcelo,

cena kozy za 12 tis. Kč je hodně vysoká částka. Máte pravdu v tom, že reklamace se řídí Občanským zákoníkem, který stanoví několik podmínek při prodeji. Prvně, při výběru zvířete je vhodné mít s sebou osobu, která by zvíře zhodnotila a řekla, zda-li je zvíře bez vady (defekty, celkové posouzení zvířete, případně stanovení - odhad věku). Dále by jste měla mít podepsanou smlouvu o koupi s chovatelem. Protože cena byla 12 tis. Kč, již bych tuto smlouvu požadoval. Máte pravdu také ve tvrzení, že reklamaci lze uplatnit do 6týdnů od nákupu zvířete, resp. uzavření smlouvy (upravuje § 599 Občanského zákoníku).
Problémem ve Vašem případě bylo spoléhání se na tvrzení majitele, že koza je březí. V tom případě jste měla Vy vyžadovat potvrzení od veterináře nebo inseminačního technika (např. po ultrazvuku) a nebo si březost nechat zjistit u kozy sama. Bohužel jste čekala a spoléhala.
Jedinou možností nyní je nechat kozu vyšetřit veterinářem nebo technikem, jestli nejde o hermafroditního jedince. Následně bych asi zvážil poradu s právníkem. Zde pak podle okolností připadá v úvahu § 209 Trestního zákona - podvod. Otázkou je, jaká by musela být škoda, okolnosti apod. Jak jsem psal, je to otázkou následně na právníka.
Vám bych doporučil nechat kozu co nejdříve vyšetřit a také se podívat na kupní smlouvu, kde by měly být uvedeny povinnosti a práva obou stran. Podle těch pak postupovat.
U kozy předpokládám i vlastnictví průkazu o původu. Zdravím Standa

Re: Re: reklamace koz

Marcela,18. 10. 2013 20:10

Hm tak to jsme v koncích já totiž byla z kozy tak unešená, že jsme žádnou kupní smlouvu nenapsali. nezbívá tedy čekat zda porodí nebo neporodí. skákala na kozy jako kozel dala jsem jí ke kozlovi ten jí obskočil, tak to přestala dělat. Má ale břicho velké a i tak do špičky jako ostatní připuštěné kozy. Ovce co máme se také nechává beranem obskakovat a byla březí prostě pán je asi zmetek a bohužel si kozu budeme muset nechat.

Re: Re: Re: reklamace koz

Standa,20. 10. 2013 18:52

Pěkný den, Marcelo,

Vašemu postoji příliš nerozumím. Místo, aby jste nechala kozu vyšetřit a nechala jí vyšetřit ultrazvukem na případnou březost, tak budete čekat. Ale i Vás to stojí min. 30 Kč za prokrmený den a bez užitku.
Jak jsem psal. V případě, kdy máte doklad od veterináře (březí x nebřezí, zdravá x hermafroditní), pak máte možnost se domluvit s původním majitelem, případně se obrátit na právníka, aby se zjistily možnosti případně žaloby s využitím trestního zákoníku.
Pokud nakupujete plemenné zvíře za cenu relativně vysokou, pak je pro příště dobré mít vše ošetřeno smlouvou.
Hodnocení březosti podle velikosti břicha je více než sporné. Může jít také o senné břicho a zvíře nemusí být březí.
Zdravím Standa

Re: Re: Re: Re: reklamace koz

Marcela,22. 10. 2013 19:39

Dobrý den obvolala jsem snad všechny veteriny a nikdo ultrazvuk nemá a nikdo mi sem nepřijede mě nejde o peníze za prokrmený den jak Vy píšete, ale abych měla jistotu. myslíte si, že proto nic nedělám? Volala jsem i na veterinu dál od nás, ale bohužel jsme na tak blbím místě, že nikdo nic neví dnes mi dokonce veterinář řekl, že koze naroste vemeno až po porodu, tak sem se musela smát a to pan doktor chová kozy, ale jak mi řekl on to neřeší, takže ochota veterináů je perfektní akorád jeden mi přislíbil, že přijede o víkendu, ale jen se podívat a skusit jakousi bombáž oč jde nevím.

Re: Re: Re: Re: Re: reklamace koz

Standa,23. 10. 2013 14:48

Zdravím Marcelo,

zkusil bych v okolí nějaké zemědělské družstvo s chovem krav nebo prasat, kde jezdí buď inseminační technik nebo veterinární technik na vyšetřování březostí. Držím pěsti. Standa

Re: Re: Re: Re: Re: Re: reklamace koz

Marcela,23. 10. 2013 19:10

dobrý den bohužel tu nic není skoušela sem koňské farmy a mají jen vnitřní a to na kozy nejde. Bohužel mi nikdo nepomůže. Uvidíme co mi řekne vet. v sobotu bydlíme tak blbě, že tu v okolí nikdo nic nemá ani veterináři se tu na hospodářské nespecializují. Volala sem i na jiné farmy kde mají ovce a nic nikdo to neřeší buď mají nebo nemají malé mají to na vlnu tak nevim musim počkat :o( sem zoufalá akorád je ta koza děsně žravá nikdy taková nebyla pere se o jídlo nejraději by to všem sežrala a je mazlivá hodně nikdy nepřišla a teď je jak mazlík asi bych jí ani nedala dcera si s ní hraje a je to pěkný když se příjde pomazlit.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: reklamace koz

Alena,23. 10. 2013 21:49

Naše koza se v období říje chová také jako kozel, skáče na ostatní kozy které se říjí a mektá na ně stejně jak kozel. Zabřezává a rodí bez problémů. Některé kozy se tak chovají. Pokud jsem dobře pochopila váš předchozí příspěvek, koupila jste AN kozu s POP (čemuž odpovídá i cena) od pana Dopity, což je jeden z předních chovatelů AN koz u nás. Věřím že se s ním v případě problémů dokážete domluvit. Pokud je vaše koza rohatá, tak myslím že hermafroditismus můžete vyloučit. Jestliže má POP, tak ji musel vidět plemenář, který by viditelné vady odhalil. Pokud má vnitřní problém tak ten odhalí pouze ultrazvuk nebo čas. Rozhodně bych to nevzdávala a v případě že neseženete nikoho s ultrazvukem počkala bych zda porodí. Přeji pevné nervy.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: reklamace koz

Standa,24. 10. 2013 9:47

Zdravím.
Věřím, že se podaří zjistit jak na tom Vaše svěřenkyně v chovu je. Pokud jde o AN, která je rohatá, pak problém hermafroditismus bych vyloučil... ale to v příspěvcích nikde nepíšete. Na druhou stranu vám nelze jakkoliv radit, protože neuvádíte ani termín zapuštění kozy (který by jste měla vědět od prodávajícího). Mohlo se stát, že koza je březí, že koza březí není, nebo že koza zmetala. Věřím, že vám veterinář poradí.
Pro všechny kupující doporučuji při nákupu zvířat uzavírat smlouvu o koupi. Je to vždy jistota a lze říci, že i poté je případná reklamace snazší, případné domáhání se nápravy jednodušší, a to včetně domáhání se nápravy v rámci soudního řízení.
Budu držet pěsti, snad vše dobře dopadne. Standa

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: reklamace koz

Marcela ,24. 10. 2013 14:07

Dobrý den ano jedná se o AN kozu import Holandsko maskáčový typ bezrohá. Koza není od pana Dopity ale od dopravce pana Klementa z Lučné od Jablonce ( penzion u Potoka) . Březost je naše záležitost né pana Klementa mi máme kozla AN z Farmy Vysoká z Chrastavy výbornej na mladé. kozu jsem koupila v dubnu 11. pak sem jí dala do stáda kde se začal kozel o jizu zajímat dle mého měla rodit 6.9, ale nemuselo se to chytit v ten den to se mi stalo i u jiné, že se to nechytlo, ale to bylo s jiným kozlem takže v září nic břicho má a sleduji, že i roste postupně. Žravost se zvýšila na maximum tahá mě za ruku, abych jí ještě něco dala. Břicho se podobá břichu naší další kozy co je březí pravá strana do špičky. Zadní nohy se po ocasem jakoby roztáhly a načechrali.Kope se do břicha to začala dělat až teď. PoP má tak doufám, že prohlídku měla.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: reklamace koz

Jirka,31. 10. 2013 5:09

Dojděte si k lékaři sama.Kupovat kozu za 12000,-není skutečně normální.Než se dáte do pořádku,tak kupujte nové kozičky za 1200,- a bude to v relaci se zkušenostmi,které máte. Každý se učíme celý život,ale tohle co tady předvádíte není na chovatelskou poradnu ale na blázinec.Držím Vám palce.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: reklamace koz

Marcela,26. 10. 2013 11:20

Dnes sme měli na farmě veterináře kozu kontroloval a hýbal s břichem prý dle jeho názoru je jen vyžraná. Tak sem já sama s jinou kozou dělala to samé a taky sem necítila nic a ta koza je 100% březí. Lékař dodal, že se ale může mýlit. Díky prosbě na bazoši jsem získala číslo na někoho s ultrazvukem tak snad k nám pán přijede.